יום ראשון, 6 באוגוסט 2017

איך לגור בבית בזמן שיפוץ ולהשאר בחיים?

כשהייתי ילדה, כל כמה שנים היה תוקף את אבא שלי הרצון לשפץ משהו בבית. והאמת, זה קורה עד היום... אני זוכרת את עצמי, למשל, משחקת בערמת חול גדולה בסלון כשאבא שלי החליט לפתוח חור בתקרה ולרצף לנו מרפסת גג על גג הבניין. ככה זה כששני ההורים שלך אדריכלים...

אז זה נראה לי די נורמלי כשלקוחות שלי מחליטים להשאר לגור בבית בזמן שיפוץ. השיקול ברור, לא להוציא כסף על דירה שכורה לזמן השיפוץ, ולחסוך עלויות אריזה ומעבר. 

כמובן שלא בכל שיפוץ אפשר להשאר לגור בבית. אם אתם משפצים את כל הבית שיפוץ כללי, זה קשה עד בלתי אפשרי. תסכימו שאי אפשר להשאר לגור בבית בלי מים וחשמל... 

מתי כן אפשר להשאר לגור בבית?
אם אתם משפצים חדר אמבטיה או מטבח, מוסיפים חדר לבית, מרצפים מחדש, צובעים, מתקינים מזגנים, או כל שיפוץ נקודתי אחר.

אז איך ממשיכים לגור בבית בזמן שיפוץ מבלי להשתגע? הנה כמה טיפים טובים, מנסיון: 


  • תכננו והצטיידו מראש. אתם צריכים להתארגן לשיפוץ כמו אל מבצע צבאי. מכינים את כל תכניות העבודה מראש. בוחרים ריצופים, חיפויים, כלים סניטריים, מנורות, אביזרי אמבטיה, ולא מתחילים לפני שהכל מגיע. אם אין שינוי במידות החדר מומלץ להזמין את הנגר לקחת מידות הרבה לפני שהשיפוץ מתחיל ולהכין את הארונות לפני שהקבלן צריך אותם.
  • תחמו את אזור השיפוץ. אם יש אפשרות, תסגרו את האזור המשופץ. זה יכול להיות אפילו בקיר גבס זמני שתבנו, או בניילון עבה שיחובר היטב לפתח האזור המשופץ. יש לי לקוחות ששיפצו את הקומה הראשונה והתקינו דלת פלדלת בכניסה למדרגות הקומה השנייה כדי שפועלים ולכלוך לא יעלו למעלה. זו אמנם הוצאה נוספת אבל חוסכת הרבה בלגן וכאב ראש אח"כ. 
שיפוץ דירה
הקומה הראשונה הוחרבה כליל, ודלת פלדלת לא מאפשרת לעלות לקומה השנייה שלא שופצה
  • כסו את כל הרהיטים ופנו מה שאפשר לפנות. אמנם זה לא יפתור את בעיית האבק, אבל לפחות הרהיטים והחפצים שלכם לא יפגעו. 
  • שפצו בטור. אם אתם רוצים לשפץ שני חדרי אמבטיה, אפשר לסכם עם הקבלן שהוא משפץ חדר אחד ורק אח"כ את השני. אמנם זה פחות נוח לו ועלול לקחת יותר זמן, אבל ככה לא תשארו בלי חדר אמבטיה בכלל. תשאירו תמיד חדר אחד לפחות שלא בשיפוץ שאפשר להעביר אליו דברים ולחיות בו. 
  • בשיפוץ מטבח: תנסו לארגן לעצמכם מטבחון חלופי לתקופת השיפוץ ותבנו על ארוחות קלות. תכינו הרבה אוכל מראש ותקפיאו. תעבירו את המקרר + המיקרו לפינת האוכל או לסלון, אפשר גם להעביר חלק מהארונות שפורקו מהמטבח הישן ולהשתמש בהם בזמן השיפוץ. 
  • בהרחבת בית: תסכמו עם הקבלן שהוא בונה את החלק החדש ורק בסוף העבודה על החלק החדש מחבר אותו לבית הותיק. ככה תחסכו זמן שיפוץ בתוך הבית. 
  • בהחלפת ריצוף: האופציה הפשוטה ביותר היא הנחת פרקט (עץ או למינציה) על גבי ריצוף קיים. יום/יומיים עבודה לא מלכלכת ויש לכם ריצוף חדש. אופציה שנייה היא הדבקה ע"ג ריצוף קיים, והאופציה המסובכת והמלכלכת ביותר היא הסרת הריצוף וריצוף מחדש. בכל מקרה, אפשר להעביר את תכולת הבית לאזור אחד, לרצף חצי מהבית ואח"כ להעביר את התכולה לחלק שרוצף ולרצף את החצי השני. 
הנחת פרקט בסלון
מרצפים חצי מהבית ואז מעבירים את הרהיטים לחלק שרוצף ומרצפים את החלק השני
  • תאמו היטב בין בעלי המקצוע: לדוגמא, תבקשו מהקבלן לפרק את המטבח הישן רק כשהארונות מוכנים. אם הנגר יתקין אפילו רק את גופי הארון, ללא חזיתות, איש השיש יוכל לקחת מידות, וכך תוך מספר ימים תוכלו לקבל שיש+כיור+ברז ולהתחיל להשתמש במטבח הלא גמור. 
  • תבחרו בעלי מקצוע בקפידה: אם נשארים בבית מוכרחים לעבוד עם בעלי מקצוע שמסוגלים לעמוד בזמנים. תעבדו רק עם אנשים שקיבלתם עליהם המלצות חמות. החתימו אותם על חוזה שכולל קנס לכל יום עיכוב.
  • תכינו את עצמכם מראש: כן, אתם עומדים לעבור תקופה לא פשוטה של רעש, בלגן ולכלוך. תזכירו לעצמכם שוב ושוב שכשכל הבלגן יגמר יהיה לכם הרבה יותר כיף ונוח לגור בביתכם המחודש והיפה :0)

הנה שני בתים ששופצו תוך כדי מגורים בבית: 

מטבח כפרי לבן ותכלת
שיפוץ דירה בפתח תקווה

מטבח מעוצב
שיפוץ והרחבת בית בקיבוץ בצפון

בהצלחה!

תגובה 1: